Search

destinationDescriptionTitle

Tempat Menarik di Shah Alam

Shah Alam, ibu negeri Selangor menarik pelancong dengan pelbagai daya tarikan. Bandar ini menyediakan berbagai aktiviti dan tempat menarik yang sesuai untuk semua peringkat umur. Anda dapat menikmati kecantikan alam semula jadi, keseronokan taman tema, keunikan seni bina, kepelbagaian budaya, dan banyak lagi. Jika Anda mencari tempat menarik di Shah Alam, berikut adalah senarai 15 destinasi yang kami cadangkan untuk Anda lawati.

Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Syah

Alamat : Persiaran Masjid St., Sekysen 14, 40000 Shah Alam

Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, atau lebih dikenali sebagai Masjid Biru, merupakan masjid terbesar di Malaysia dan merupakan antara masjid terbesar di Asia Tenggara. Terdiri daripada empat menara dan sebuah kubah biru, masjid ini menjadi ikon Shah Alam dengan kapasiti untuk menampung kira-kira 24,000 jemaah sekaligus. Dalam dan luar bangunan yang megah dan mempesona akan membuat siapa saja terkesima akan keindahan yang ditawarkan olehnya. Anda boleh mengunjungi masjid ini untuk menghargai seni bina Islam yang cantik serta menikmati suasana ketenangan dan kedamaian.

i-City Shah Alam

Alamat : D-1-G, Jalan Multimedia 7/AJ CityPark, I-city - 40000 - Shah Alam

Buka  : 10.00 AM - 11.00 PM

Harga : Dewasa RM10 | Kanak-kanak RM5

i-City Shah Alam merupakan sebuah bandar pintar yang terkenal dengan lampu LED berwarna-warni. Di sini, pengunjung dapat menikmati pelbagai tarikan menarik seperti Snowalk, Waterworld, Space Mission, Trick Art Museum, Red Carpet Wax Museum, dan pelbagai lagi. Selain itu, Anda juga berpeluang untuk bergambar dengan pokok-pokok LED yang cantik dan memukau. 

Waterworld by i-City

Alamat : i-Gallery, Jalan Multimedia 7/Ah, I-City, 40000 Shah Alam

Buka  : 11.00 AM - 06.00 PM

Harga : Dewasa RM50 | Kanak-kanak RM40

Waterworld by i-City merupakan sebuah taman tema air yang terletak di dalam kawasan i-City Shah Alam. Taman ini menyajikan pengalaman air yang mengasyikkan dengan berbagai gelongsor air menarik seperti Tornado Ride, Giant Jacuzzi, Spiral Slides, Rainbow Slides, dan Family Raft. Pengunjung juga dapat berseronok di kolam ombak buatan yang besar atau menikmati waktu santai dengan berendam di kolam air panas.

Wet World Water Park Shah Alam

Alamat : 3A, Persiaran Dato Menteri, Seksyen 14, 40000 Shah Alam

Buka  : 10.00 AM - 06.00 PM (Rabu Tutup)

Harga : Dewasa RM25 | Kanak-kanak RM20

Bercuti di Shah Alam bersama keluarga akan menjadi lebih sempurna dengan membawa mereka ke Taman Tema Air Wet World. Terdapat banyak tarikan menarik di waterpark ini, dengan berbagai jenis wahana permainan yang dapat memanjakan Anda dan keluarga. Taman ini menyediakan pelbagai gelongsor air, kolam renang, sungai malas, jambatan gantung, dan zon kanak-kanak yang menyeronokkan. Beberapa gelongsor air yang popular di sini termasuk Monsoon Buster, Thunder River, Caribbean Rider, dan Kiddy Typhoon Lagoon.

Taman Botani Shah Alam Bukit Cerakah

Alamat : 40000, Taman Pertanian Malaysia, 40170 Shah Alam

Buka  : 7.30 AM - 4.30 PM

Harga : Dewasa RM3 | Kanak-kanak & Warga Emas RM1 

Di Taman Botani Shah Alam Bukit Cerakah, Anda dapat menikmati keindahan tumbuhan yang mempesona, termasuk beberapa jenis tumbuhan yang biasanya hanya ditemukan di Eropah. Selain mengagumi berbagai jenis tanaman yang indah, pengunjung juga dapat mengeksplorasi kebun binatang mini. Kawasan ini juga menawarkan pengalaman yang beragam, termasuk persawahan, taman herbal, taman kaktus, taman buah, danau, serta kolam. Tempat ini menjadi destinasi yang sangat sesuai untuk percutian bersama keluarga Anda ketika berada di Shah Alam.

Mudtrekker Paintball Park

Alamat : Jalan Hijau Serindit U9/68, Seksyen U9, Cahaya SPK, 40150 Shah Alam

Buka  : 10.00 AM - 6.00 PM (Isnin Tutup)

Jika Anda mencari keseronokan bersama keluarga atau rakan-rakan di Shah Alam, cubalah merasai kegembiraan bermain Paintball dengan mengunjungi Mudtrekkerz Paintball Park Port Dickson. Fasiliti yang disediakan sangat lengkap, dengan pelbagai tema arena pertempuran yang mencabar seperti Angker Hill, Speedball, Camelot Castle, Wild Wild West, atau Fox Hole Valley, yang akan memberikan pengalaman keseronokan sehingga ke tahap puncak.

Skytrex Shah Alam

Alamat : Jalan Liku 8/1, Seksyen 8, 40000 Shah Alam

Harga : Bermula dari RM45

Anda dapat merasai keseruan destinasi menarik yang memacu adrenalin di Shah Alam dengan mengunjungi Skytrex Shah Alam. Terdapat banyak tarikan menarik di sana dengan tema permainan hutan yang seru. Anda bisa menikmati permainan flying fox, meluncur, bergayut, dan masih banyak lagi keseruan yang dapat dinikmati di tempat ini. Pastikan untuk menyertakan kunjungan ke Skytrex Shah Alam dalam percutian Anda di Shah Alam, karena terdapat pelbagai tawaran menarik yang dapat dinikmati bersama sahabat atau keluarga.

Shah Alam Extreme Park

Alamat : Jalan Lompat Pagar 13/37, Seksyen 13, 40100 Shah Alam

Buka  : 9.00 AM - 7.00 PM

Mahu meluangkan masa di Shah Alam dengan pemAndangan menarik yang dapat menghiburkan Anda dan keluarga? Jom ke Shah Alam Extreme Park kerana di sini Anda dapat menyaksikan pelbagai aktiviti menarik. Bagi peminat sukan ekstrem di Shah Alam, Anda boleh menikmati sukan BMX, futsal, Skateboard, Paintball, Wall Climbing, dan lain-lain. Tidak hanya menonton aksi mereka sahaja, malah Anda juga berpeluang merasai sensasi permainan ekstrem ini jika berminat untuk mencubanya.

Laman Seni 7

Alamat : Jalan Plumbum R7/R, Seksyen 7, 40000 Shah Alam

Buka  : 24 jam

Salah satu tempat percutian menarik di Shah Alam adalah Laman Seni 7. Keunikan seni gravity dan mural sangat kental dalam seni jalanan, menciptakan keindahan artistik yang tak tertandingi. Bagi para pecinta seni gravity dan mural, Laman Seni 7 merupakan destinasi yang wajib dikunjungi saat berlibur di Shah Alam. Anda akan disuguhkan pemAndangan epik dengan beragam karya seni tangan yang menghiasi tempat ini. Tempat ini ideal untuk dijadikan latar belakang fotografi, memberikan hasil foto yang memukau untuk diunggah di Instagram. 

Galeri Shah Alam

Alamat : Laman budaya seksyen 14, Persiaran Tasik, shah Alam, 40000 Shah Alam

Buka  : 10.00 AM - 6.00 PM

Galeri Shah Alam berfungsi sebagai pusat seni dan destinasi pelancongan di pusat bandar Shah Alam. Bangunan-bangunannya yang indah dengan reka bentuk seni tradisional Melayu yang halus, dikelilingi oleh tasik dan taman, menambah kecantikan 'seni' serta suasana yang selamat dan selesa yang akan menarik orang ramai untuk melawat Galeri Shah Alam. Galeri Shah Alam menampilkan karya-karya seni visual dari seniman-seniman tempatan dan antarabangsa. Dengan tiga tingkat pameran, galeri ini menampilkan beragam jenis seni, termasuk lukisan, patung, fotografi, grafik, dan kraf tangan. Selain itu, pengunjung juga dapat mengambil bagian dalam aktiviti seni seperti bengkel, demonstrasi, ceramah, dan lawatan berpandu di galeri ini.

Kompleks Taman Seni Islam

Alamat : 2A, Persiaran Damai, Seksyen 13, 40100 Shah Alam

Buka  : 9.00 AM - 5.30 PM

Kompleks Taman Seni Islam merupakan salah satu destinasi utama di Malaysia dengan koleksi galerinya yang sangat bervariasi. Semua koleksi di kompleks ini berkaitan dengan Agama Islam, seperti Galeri Mushaf Malaysia, Penerapan Emas, Galeri Penyalinan Mushaf, Pewarnaan, Galeri As Sakinah, serta Galeri Rekaan, Grafik, dan Nur Fatimah. Semua galeri ini menawarkan koleksi dan tarikan yang menarik dan beragam. Jika ingin tahu lebih lanjut, jangan lewatkan untuk mengunjungi tempat ini ketika berlibur di Shah Alam.

Perpustakaan Raja Tun Uda

Alamat : Jln Kelab Golf 13/6, Seksyen 13, 40100 Shah Alam,

Buka  : 9.00 AM - 6.00 PM

Perpustakaan Raja Tun Uda diterapkan dengan konsep "Perpustakaan dalam Taman" yang sesuai, sebab lokasinya terletak di dalam taman. Selain menyediakan perkhidmatan kepada pelajar, penyelidik, dan pendidik, perpustakaan ini juga menjadi tempat rekreasi bagi masyarakat tempatan, bahkan tempat mendapatkan inspirasi bagi pencinta buku dan seni. Sesuai dengan tagline "Rumah Keduaku," konsep rumah diintegrasikan ke dalam perpustakaan, membolehkan pengunjung menikmati suasana yang nyaman, selesa, dan harmoni. Inilah yang membezakan dan menjadikan Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam, unik. Konsep dalaman perpustakaan ini penuh dengan kepelbagaian warna dan variasi, serta dilengkapi dengan peralatan moden dan reka bentuk kontemporari.

Nasi Lan Kedah

Alamat : 2730, Jln Serai Wangi G 16/G, Seksyen 16, 40200 Shah Alam

Buka  : 10.00 AM - 10.00 PM

Letih berjalan dan rasa lapar? Mari makan! Lidah Anda pasti tidak akan kecewa apabila menikmati juadah yang disajikan di Nasi Lan Kedah. Nasi yang disajikan di sini bukan sahaja seperti nasi kandar tetapi juga menggunakan nasi kuning, dicurahkan dengan kuah. Anda dapat melengkapkan hidangan ini dengan pelbagai pilihan lauk seperti daging masak hitam, telur sotong, kambing, ayam goreng, kerang, dan banyak lagi. Tidak kira pilihan lauk yang Anda pilih, masakannya sangat lembut, dengan kombinasi rasa manis, masam, dan masin yang begitu sempurna di lidah.

Rojak dan Cendol Shah Alam

Alamat : Medan Selera Delima, Lot G.2, Jalan Bawang Putih 24/34, Seksyen 24, 40200 Shah Alam

Buka  : 12.00 PM - 12.00 AM (Isnin Tutup)

Masih ada ruang kosong di dalam perut? Mari singgah ke Rojak & Cendol Shah Alam untuk menikmati pencuci mulut yang lazat dan pastinya akan memuaskan selera Anda. Dengan menyajikan kira-kira 100 jenis rasa cendol, di mana lagi Anda boleh menemui kedai yang inovatif seperti ini dalam hal makanan tradisional cendol? Anda dapat memilih antara cendol madu, cendol buah tin, cendol marshmellow, hingga kepada cendol yang umum kita dengar seperti cendol pulut dan cendol durian; senarai menu mereka sungguh mencuri tumpuan. Mengenai harga, untuk cendol durian, ia bergantung kepada harga durian semasa. Jika Anda mengidam durian di luar musim dan bersedia membayar lebih, kedai ini patut menjadi destinasi pertama Anda.

Pasar Malam Setia Alam

Alamat : Jalan Setia Prima A U13/A, Setia Alam, 40170 Shah Alam

Buka  : Sabtu, 4.30 - 10.00 PM

Rasa bimbang mencari cara untuk mengisi masa lapang Anda di Shah Alam pada malam minggu? Hadiri Pasar Malam Setia Alam, kerana di sini terdapat banyak hiburan menarik yang boleh Anda nikmati. Selain daripada merasai suasana pasar yang sibuk, Anda juga dapat mencari pelbagai jenis makanan sedap. Pelbagai hidangan dari masakan Cina, India, Asia, dan malah hidangan Barat boleh didapati di pasar ini. Tambahan pula, terdapat barangan menarik yang boleh Anda beli seperti pakaian, kasut, aksesori, dan banyak lagi.


Traveloka Sdn Bhd (Registration No. 201501003122), Level 14 Tower 2, Menara Kembar Bank Rakyat, 33 Jalan Rakyat Brickfields, 50470 Kuala Lumpur, Malaysia
Copyright © 2024 Traveloka